środa, 18 stycznia 2023
"1970" - fotorelacja
fot. Stanisława Ossowska
13 stycznia 2023 - pokaz filmu "1970" i spotkanie z twórcami: Tomaszem Wolskim i Anną Gawlitą.
czwartek, 12 stycznia 2023
Z punktu widzenia psa
„Prawdziwe kino, tylko czas,
mijani ludzie i tajemnica życia zamknięta w ciele samotnego
psa....” - pisze na Filmwebie Wojtek_z_Buska. W lutym w Kinie
Nokowym film dokumentalny, opowiedziany z psiej perspektywy.
Poruszająca, pełna czułości opowieść o relacjach psów i ludzi
żyjących na ulicach Stambułu. Po projekcji zapraszamy na spotkanie
z Joanną Romanowską, podinspektor ds. ochrony zwierząt i
środowiska Straży Gminnej w Nadarzynie - osobą, która zna psy jak mało kto. Zapraszamy 3 lutego na godzinę 19:00 do siedziby NOK. WSTĘP WOLNY!
Stambuł bez smyczy
(Stray)
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Elizabeth Lo
gatunek: dokumentalny
produkcja: USA, 2020
czas trwania: 70 min.
Wybrane festiwale i nagrody: 2020 – HOT DOCS, Toronto: Nagroda dla Najlepszego
Pełnometrażowego Filmu Międzynarodowego / HOT DOCS, 2020 – DOC NYC, Nowy
Jork, 2020 – FF Tribeca, 2020 – FF Hamptons
Kto nie lubi historii opowiadanych z punktu widzenia
czworonogów? Tym razem bezdomne psy oprowadzają nas po Stambule –
gigantycznej metropolii, w której żyje ich bardzo wiele a
przetrwanie każdego dnia wymaga walki. Choć trzeba przyznać, że
ludzcy mieszkańcy stolicy Turcji są raczej sympatycznie nastawieni
do bezpańskich zwierzaków. Poznajemy trzech bohaterów. Zaciekle
broniący swojej niezależności Zeytin oprowadza nas po mieście
nocą, opiekuńczy Nazar łatwo nawiązuje kontakty z ludźmi, zaś
szczeniaczek Kartal znajduje schronienie w ramionach bezdomnego
nastolatka wdychającego klej. Niestety, nie wszystkie historie będą
miały szczęśliwe zakończenie. Nasi bohaterowie zaprzyjaźniają
się z grupą młodych Syryjczyków, którzy, tak jak oni, nie mają
dachu nad głową. Po raz kolejny widzimy, jak wspaniała może być
więź człowieka z czworonogiem. Poruszający i świetnie
zrealizowany film Elizabeth Lo otrzymał Nagrodę dla Najlepszego
Pełnometrażowego Filmu Międzynarodowego na festiwalu Hot Docs w
Toronto.
czwartek, 15 grudnia 2022
Pokaz filmu 1970 i spotkanie z twórcami - nowy termin
Z punktu widzenia tych, którzy kazali strzelać
W 1970 roku, kilkanaście dni przed Bożym Narodzeniem, władze PRL ogłosiły kilkunasto- a nawet kilkudziesięcioprocentowe podwyżki cen żywności. Wywołało to krwawo stłumione protesty. Wielokrotnie nagradzany dokument 1970 pokazuje te wydarzenia w wyjątkowy sposób, ponieważ „narratorami” nie są ci, do których strzelano, lecz ci którzy wydawali rozkazy. Niezwykła jest również forma filmu. Łączy ona materiały archiwalne ze scenami animowanymi przedstawiającymi ówczesnych polityków. Ich prowadzone na gorąco rozmowy telefoniczne, zachowane w archiwach IPN, posłużyły za oś narracji filmowej opowieści.
Serdecznie zapraszamy na przeniesiony z października pokaz tego wielokrotnie nagradzanego dokumentu. Po projekcji odbędzie się spotkanie z twórcami: reżyserem, scenarzystą, montażystą i autorem zdjęć Tomaszem Wolskim oraz producentką Anną Gawlitą. Zapraszamy 13 stycznia (piątek) na godzinę 19:00 do siedziby NOK. WSTĘP WOLNY!
czwartek, 29 września 2022
Z punktu widzenia tych, którzy kazali strzelać
W 1970 roku, kilkanaście dni przed Bożym Narodzeniem, władze PRL ogłosiły kilkunasto- a nawet kilkudziesięcioprocentowe podwyżki cen żywności. Wywołało to krwawo stłumione protesty. Wielokrotnie nagradzany dokument 1970 pokazuje te wydarzenia w wyjątkowy sposób, ponieważ „narratorami” nie są ci, do których strzelano, lecz ci którzy wydali rozkaz, by strzelać. Niezwykła jest również forma filmu. Łączy ona materiały archiwalne ze scenami animowanymi przedstawiającymi ówczesnych polityków. Ich prowadzone na gorąco rozmowy telefoniczne, zachowane w archiwach IPN, posłużyły za oś narracji filmowej opowieści.
Po projekcji zapraszamy na spotkanie z twórcami: reżyserem, scenarzystą, montażystą i autorem zdjęć Tomaszem Wolskim oraz producentką Anną Gawlitą. Zapraszamy 28 października (piątek) na godzinę 19:00 do siedziby NOK. WSTĘP WOLNY!
1970
Reżyseria: Tomasz Wolski
Scenariusz: Tomasz Wolski
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 71 min.
Rok produkcji: 2021
Produkcja: Kijora Film – Anna Gawlita
Współpraca reżyserska: Anna Gawlita
Koprodukcja: TVP, Instytut Pamięci Narodowej
Producent wykonawczy animacji: Krakow Animation Center, Krakow Film Klaster
Zdjęcia: Tomasz Wolski
Montaż: Tomasz Wolski
Animacje: Robert Sowa
Muzyka: Bartłomiej Tyciński, DJ Lenar
W 1970 r. w komunistycznej Polsce wybuchają protesty. W stolicy zbiera się sztab kryzysowy. W ruch idą milicyjne pałki. Padają strzały. Poprzez archiwalne nagrania i animacje obserwujemy mechanizmy władzy. „1970” to opowieść o buncie, widziana z punktu widzenia oprawców.
„1970” to wyjątkowy film dokumentalny opowiadający historię protestów i strajków robotniczych, które miały miejsce na Wybrzeżu w grudniu 1970 r., pokazaną z perspektywy komunistycznych oprawców. Dzięki animacjom połączonym z nagraniami rozmów telefonicznych zaglądamy za zamknięte drzwi gabinetów dygnitarzy. Wypalane są setki papierosów. Urywają się telefony. Planowane są strategie rozpędzania protestujących i przyszłych represji. Obmyślane są działania propagandowe. Protesty jednak wymykają się rządzącym spod kontroli. Widzimy strach, pogubienie i brutalność decydentów. Na ulicach w ruch idą milicyjne pałki. Padają strzały. Giną ludzie.
Tomasz Wolski
Reżyser, operator i montażysta kilkunastu filmów dokumentalnych (np. 1970, Zwyczajny kraj, Lekarze, Pałac, Szczęściarze) wyróżnianych na światowych festiwalach. Jego krótkometrażowy film Córka został nagrodzony na Festiwalu Filmowym w Gdyni 2015 oraz na Europejskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Premiers Plans” w Angers 2016. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Gildii Polskich Reżyserów Dokumentalnych oraz PAF.
https://festiwalgdynia.pl/biografia/tomasz-wolski/
(…) Absolwent dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim i Kursu Dokumentalnego w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy (2003). Uczestnik Berlinale Talent Campus oraz warsztatów Berlin Today Award, programu EKRAN+ (2017) w Szkole Wajdy. Stypendysta programu "Młoda Polska" Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. (…)
https://filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=1153128
Anna Gawlita
Nagrodzona jako najlepsza producentka na Festiwalu Era Nowe Horyzonty (2008) i Krakowskim Festiwalu Filmowym (2017), nominowana do nagrody KIPA za Najlepszy Debiut Producencki w pełnometrażowym filmie fabularnym (2021). Prezeska zarządu Kijora Film.
Członkini Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczestniczka Berlinale Talents, Emerging Producers Programme, EKRAN + w Szkole Wajdy, Producers To Watch MIPCOM/DOC/TV. Doktorantka w Łódzkiej Szkole Filmowej.
Producentka pełnometrażowego filmu fabularnego pt. „Hura, wciąż żyjemy!” w reżyserii Agnieszki Polskiej (AGBO Fellowship Award na Slamdance Film Festival).
Producentka i kierowniczka produkcji filmów m.in. Tomasza Wolskiego, Piotra Stasika i Aleksandry Maciuszek, które były nagradzane na Visions du Réel, MFF w Jihlavie, Krakowskim Festiwalu Filmowym, FF w Palms Springsl, Margaret Mead w Nowym Yorku, Millennium Docs Against Gravity i wielu innych.
Koproducentka pełnometrażowych filmów fabularnych: „Via Carpatia” (reż. K. Kochańska i K. Bajon, premiera na 53. MFF w Karlowych Warach – konkurs East of the West), „Dzień czekolady” (reż. Jacek Piotr Bławut, nagroda „Inis” na Międzynarodowym Festiwalu Kina Dziecięcego w Montrealu).
W 2018 roku zrealizowała swój
samodzielny reżyserski debiut – film dokumentalny pt.
„Krzyżoki”, który otrzymał m.in. Złotą Żabę na
Camerimage i nagrodę Grand Prix na Cork Film Festival w Irlandii,
oba kwalifikujące do ubiegania się o nominację do Oscara.
https://wajdaschool.pl/instructor/anna-gawlita/
czwartek, 21 kwietnia 2022
"Immortal Kombat" w Kinie Nokowym - fotorelacja
25 marca - pokaz filmu "Immortal Kombat" oraz spotkanie z jego twórcami Julią Karasiewicz i Tomaszem Kazaneckim, a także z jedną z występujących w nim ekspertek - Anją Franczak, pierwszą w Polsce profesjonalną towarzyszką w żałobie. Rozmowę prowadziła Liliana Fabisińska.