czwartek, 14 listopada 2013
Lech Majewski w Kinie Nokowym
źródło: http://www.filmweb.pl/Angelus
Na 6 grudnia
przygotowaliśmy niezwykły prezent dla miłośników kina -
spotkanie z jednym z najbardziej oryginalnych, wszechstronnych i cenionych na świecie polskich artystów. Gościem Kina Nokowego będzie
Lech Majewski – reżyser filmowy i teatralny, pisarz, poeta i
malarz, członek Gildii Reżyserów Amerykańskich i Europejskiej
Akademii Filmowej.
Zobaczymy
obsypany nagrodami (m.in. Grand Prix Camerimage i nagroda im.
Federico Felliniego) film pt. „Angelus” zwany często "śląskim
'Sto lat samotności'". Zapraszamy 6 grudnia (piątek) na
godzinę 19.00 do siedziby NOK.
(…) Lech Majewski mógłby należeć
do medycejskiej Akademii Neoplatońskiej. Wciąż w podróży,
poszukujący, pragnie poczucia wolności i przekracza zarówno
granice krajów, jak i gatunków sztuki. Obrazy, spektakle, filmy,
książki, instalacje i opery realizuje w USA, Brazylii, Anglii, w
rodzinnej Polsce, w Niemczech, na Litwie i we Włoszech. Buduje swoje
wizje z pierwotnych znaczeń, często ukrytych, wymagających
ezoterycznej wiedzy, i czyni to w czasach wrogich kontemplacji,
wrogich tradycji odczytywania symboli. W czasach promujących jedynie
szybkość, łatwość i merkantylność jego utwory zanurzają nas w
głąb, w gęstniejącą substancję tajemnicy, gdyż są podróżą
w nieznane. (Paul Langham,
źródło: okładka książki "Metafizyka")
Urodził się w
Katowicach. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych i
reżyserię w PWSFTViT w Łodzi. Zrealizowana podczas studiów etiuda
dokumentalna (Grand Hotel, 1975) zdobyła Grand Prix na
Międzynarodowym Festiwalu Szkół Filmowych, a pełnometrażowy
debiut fabularny „Rycerz” (1980) został wysoko oceniony przez
krytyków filmowych w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
Dzięki pochlebnym recenzjom, m. in. w "Timesie" reżyser
został zaproszony do Cambridge na Festiwal Kultury Średniowieczne".
Potem przyszły
kolejne sukcesy. Jest ich tak wiele, że z konieczności graniczę
się do najważniejszych.
W 1982 Majewski
wyreżyserował na Tamizie Odyseję Homera. Jednym z "inwestorów"
spektaklu był Samuel Beckett. Przedstawienie zwróciło uwagę Michaela
Hausmana, producenta m.in. "Amadeusza" Milosza Formana.
Autora zaproszono do Stanów Zjednoczonych, gdzie zrealizował film „Lot Świerkowej Gęsi”, oparty na swojej debiutanckiej
powieści Kasztanaja, w którym wzięła udział m. in. Betsy Blair
(laureatka Oscara za rolę w filmie "Marty".)
W 1986 reżyser
udał się do Rio de Janeiro, gdzie wspólnie z Ronaldem Biggsem,
"mózgiem" słynnego napadu stulecia w Anglii, napisła scenariusz i zrealizował film „Prisoner of Rio”. Obraz
dystrybuowany był przez Columbia Pictures - TriStar odniósł wielki sukces
komercyjny.
Dwa lata później
Majewski przeniósł się do Hollywood i rozpoczął współpracę ze
studiem Davida Lyncha "Propoganda Films". Tam powstała „Ewangelia według Harry'ego”. W filmie zadebiutował późniejszy
odtwórca roli Aragorna we "Władcy Pierścieni" - Viggo
Mortensen.
Kolejnym
przedsięwzięciem wszechstronnego reżysera była opera „Król Ubu”
z muzyką Krzysztofa Pendereckiego (premiera w Teatrze Wielkim w
Łodzi) uhonorowano Złotą Maską za najlepszy spektakl sezonu oraz
Złotym Orfeuszem Warszawskiej Jesieni w 1994 roku.
W 1995 roku w
Heilbronn w Niemczech Majewski wystawił sztukę „The Black Rider”
autorstwa Boba Wilsona, Toma Waitsa i Williama Burroughsa.
Przedstawienie otrzymało nagrodę Kilianpreis za najlepszą reżyserię
w sezonie 1994/95.
W tym samym roku
Lech Majewski został jednym z producentów filmu „Basquiat”
opartego na własnym scenariuszu, w którym zagrali m. in. Gary
Oldman, Benicio del Toro, Dennis Hopper, Tatum O'Neil, Courtney Love
i David Bowie jako Andy Warhol.
W 1996 zadebiutował jako kompozytor - wspólnie z Józefem Skrzekiem stworzył muzykę i
libretto do autobiograficznej opery „Pokój Saren” (prapremiera w
Operze Śląskiej). Międzynarodowy Instytut Teatru wybrał ten
spektakl do grona dwunastu najlepszych oper współczesnych spośród
przeszło sześciuset powstałych w latach dziewięćdziesiątych i
nagrodził go w 1998 w Düsseldorfie. "Pokój Saren"
uhonorowano także Złotą Maską. Na podstawie opery Lech Majewski
nakręcił film pod tym samym tytułem, prezentowany m. in. w
nowojorskim Museum of Modern Art, Galerie Nationale du Jeu de Paume w
Paryżu, Museum of Fine Arts w Buenos Aires oraz na weneckim
Biennale.
W roku 1999
powstał film pt „Wojaczek” - zdobywca ponad 20 nagród, w tym
tytułu Najlepszego Europejskiego Niezależnego Filmu w roku 2000 w
Barcelonie, Najlepszego Filmu Europejskiego w Corato i Grand Prix w
Kłajpedzie. Odtwórca głównej roli - Krzysztof
Siwczyk - otrzymał nominację Europejskiej Akademii Filmowej na
Najlepszego Aktora Europejskiego.
W 2003 Majewski
zrealizował film „Ogród rozkoszy ziemskich” (na podstawie wydanej
w 2002 roku książki „Metafizyka”) nagrodzony Grand Prix
Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rzymie (2004 rok).
W 2005 roku miały
miejsce dwie duże retrospektywy prac Lecha Majewskiego: pierwsza w Buenos
Aires i Mar del Plata w Argentynie, druga w Londynie, a rok później
twórczość artysty uhonorowało najbardziej prestiżowe muzeum sztuki
współczesnej, The Museum of Modern Art w Nowym Jorku, organizując
indywidualną retrospektywę jego twórczości. Jej otwarcie
uświetniła premiera "KrwiPoety", unikalnej sekwencji 33
wideoartów.
W lutym 2007 cykl
ten był prezentowany na
Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, a w czerwcu na
Biennale w Wenecji. W tym samym roku Lech Majewski stworzył film
fabularny "Szklane usta", oparty na cyklu "KrewPoety".
Zrealizowany w 2001
roku „Angelus” to jeden z niewielu filmów Majewskiego
wyprodukowanych w całości w Polsce. Opowiada historię śląskiej
grupy różokrzyżowców-górników. Głównym bohaterem jest Teofil
Ociepka (obok Nikifora najbardziej znany polski malarz-prymitywista).
Co ciekawe, Michael Gibson, pisarz, krytyk i historyk sztuki
zafascynowany "Angelusem" zaproponował Lechowi Majewskiemu
nakręcenie filmu dokumentalnego o „Drodze Krzyżowej”, obrazie
Pietera Bruegla znajdującym się w zborach Muzeum Historii Sztuki w
Wiedniu (podstawą miał być esej Gibsona). Majewski postanowił
zmierzyć się z realizacją filmu, nie dokumentalnego jednak, lecz
fabularnego. Tak powstał kolejny, obsypany nagrodami film -
„Młyn i krzyż”, w którym zagrali m.in. zagrał Rutger Hauer i
Michael York.
(na
podstawie: http://www.lechmajewski.art.pl/biografia.php
oraz http://pl.wikipedia.org/wiki/Młyn_i_krzyż)
ANGELUS
Film fabularny
Produkcja: Polska
Reżyseria: Lech
Majewski
Scenariusz: Lech
Majewski, Bronisław Maj, Ireneusz Siwiński
Zdjęcia: Adam
Sikora
Scenografia: Lech
Majewski, Katarzyna Sobańska
Muzyka: Józef
Skrzek, Lech Majewski
Rok produkcji: 2001
Czas trwania: 103
min.
Punktem wyjścia dla fikcyjnej
filmowej historii jest historia prawdziwa: dzieje zdumiewającego i
niezwykłego, w skali światowej, fenomenu, jakim była janowska
gmina okultystyczna, działająca na Śląsku w latach 30. i w dwóch
pierwszych dekadach powojennych. (materiały
dystrybutora)
Uczciwie trzeba przyznać, że
takiego filmu jak "Angelus" w polskim kinie jeszcze nie
było, a przynajmniej ja takiego nie widziałem. Oryginalna i
niesztampowa fabuła dała Majewskiemu ogromne możliwości
stworzenia unikalnego świata, w którym codzienna rzeczywistość
miesza się z okultyzmem i magią.(
Dominik Kubacki, www.filmweb.pl)
Niesamowicie pomysłowy! Mieszanka
absurdalnej satyry Felliniego i mistycznego rytualizmu
Tarkowskiego.(Tyron Cole,
Washington City Paper)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz