czwartek, 14 listopada 2013
Lech Majewski w Kinie Nokowym
źródło: http://www.filmweb.pl/Angelus
Na 6 grudnia
przygotowaliśmy niezwykły prezent dla miłośników kina -
spotkanie z jednym z najbardziej oryginalnych, wszechstronnych i cenionych na świecie polskich artystów. Gościem Kina Nokowego będzie
Lech Majewski – reżyser filmowy i teatralny, pisarz, poeta i
malarz, członek Gildii Reżyserów Amerykańskich i Europejskiej
Akademii Filmowej.
Zobaczymy
obsypany nagrodami (m.in. Grand Prix Camerimage i nagroda im.
Federico Felliniego) film pt. „Angelus” zwany często "śląskim
'Sto lat samotności'". Zapraszamy 6 grudnia (piątek) na
godzinę 19.00 do siedziby NOK.
(…) Lech Majewski mógłby należeć
do medycejskiej Akademii Neoplatońskiej. Wciąż w podróży,
poszukujący, pragnie poczucia wolności i przekracza zarówno
granice krajów, jak i gatunków sztuki. Obrazy, spektakle, filmy,
książki, instalacje i opery realizuje w USA, Brazylii, Anglii, w
rodzinnej Polsce, w Niemczech, na Litwie i we Włoszech. Buduje swoje
wizje z pierwotnych znaczeń, często ukrytych, wymagających
ezoterycznej wiedzy, i czyni to w czasach wrogich kontemplacji,
wrogich tradycji odczytywania symboli. W czasach promujących jedynie
szybkość, łatwość i merkantylność jego utwory zanurzają nas w
głąb, w gęstniejącą substancję tajemnicy, gdyż są podróżą
w nieznane. (Paul Langham,
źródło: okładka książki "Metafizyka")
Urodził się w
Katowicach. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych i
reżyserię w PWSFTViT w Łodzi. Zrealizowana podczas studiów etiuda
dokumentalna (Grand Hotel, 1975) zdobyła Grand Prix na
Międzynarodowym Festiwalu Szkół Filmowych, a pełnometrażowy
debiut fabularny „Rycerz” (1980) został wysoko oceniony przez
krytyków filmowych w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
Dzięki pochlebnym recenzjom, m. in. w "Timesie" reżyser
został zaproszony do Cambridge na Festiwal Kultury Średniowieczne".
Potem przyszły
kolejne sukcesy. Jest ich tak wiele, że z konieczności graniczę
się do najważniejszych.
W 1982 Majewski
wyreżyserował na Tamizie Odyseję Homera. Jednym z "inwestorów"
spektaklu był Samuel Beckett. Przedstawienie zwróciło uwagę Michaela
Hausmana, producenta m.in. "Amadeusza" Milosza Formana.
Autora zaproszono do Stanów Zjednoczonych, gdzie zrealizował film „Lot Świerkowej Gęsi”, oparty na swojej debiutanckiej
powieści Kasztanaja, w którym wzięła udział m. in. Betsy Blair
(laureatka Oscara za rolę w filmie "Marty".)
W 1986 reżyser
udał się do Rio de Janeiro, gdzie wspólnie z Ronaldem Biggsem,
"mózgiem" słynnego napadu stulecia w Anglii, napisła scenariusz i zrealizował film „Prisoner of Rio”. Obraz
dystrybuowany był przez Columbia Pictures - TriStar odniósł wielki sukces
komercyjny.
Dwa lata później
Majewski przeniósł się do Hollywood i rozpoczął współpracę ze
studiem Davida Lyncha "Propoganda Films". Tam powstała „Ewangelia według Harry'ego”. W filmie zadebiutował późniejszy
odtwórca roli Aragorna we "Władcy Pierścieni" - Viggo
Mortensen.
Kolejnym
przedsięwzięciem wszechstronnego reżysera była opera „Król Ubu”
z muzyką Krzysztofa Pendereckiego (premiera w Teatrze Wielkim w
Łodzi) uhonorowano Złotą Maską za najlepszy spektakl sezonu oraz
Złotym Orfeuszem Warszawskiej Jesieni w 1994 roku.
W 1995 roku w
Heilbronn w Niemczech Majewski wystawił sztukę „The Black Rider”
autorstwa Boba Wilsona, Toma Waitsa i Williama Burroughsa.
Przedstawienie otrzymało nagrodę Kilianpreis za najlepszą reżyserię
w sezonie 1994/95.
W tym samym roku
Lech Majewski został jednym z producentów filmu „Basquiat”
opartego na własnym scenariuszu, w którym zagrali m. in. Gary
Oldman, Benicio del Toro, Dennis Hopper, Tatum O'Neil, Courtney Love
i David Bowie jako Andy Warhol.
W 1996 zadebiutował jako kompozytor - wspólnie z Józefem Skrzekiem stworzył muzykę i
libretto do autobiograficznej opery „Pokój Saren” (prapremiera w
Operze Śląskiej). Międzynarodowy Instytut Teatru wybrał ten
spektakl do grona dwunastu najlepszych oper współczesnych spośród
przeszło sześciuset powstałych w latach dziewięćdziesiątych i
nagrodził go w 1998 w Düsseldorfie. "Pokój Saren"
uhonorowano także Złotą Maską. Na podstawie opery Lech Majewski
nakręcił film pod tym samym tytułem, prezentowany m. in. w
nowojorskim Museum of Modern Art, Galerie Nationale du Jeu de Paume w
Paryżu, Museum of Fine Arts w Buenos Aires oraz na weneckim
Biennale.
W roku 1999
powstał film pt „Wojaczek” - zdobywca ponad 20 nagród, w tym
tytułu Najlepszego Europejskiego Niezależnego Filmu w roku 2000 w
Barcelonie, Najlepszego Filmu Europejskiego w Corato i Grand Prix w
Kłajpedzie. Odtwórca głównej roli - Krzysztof
Siwczyk - otrzymał nominację Europejskiej Akademii Filmowej na
Najlepszego Aktora Europejskiego.
W 2003 Majewski
zrealizował film „Ogród rozkoszy ziemskich” (na podstawie wydanej
w 2002 roku książki „Metafizyka”) nagrodzony Grand Prix
Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rzymie (2004 rok).
W 2005 roku miały
miejsce dwie duże retrospektywy prac Lecha Majewskiego: pierwsza w Buenos
Aires i Mar del Plata w Argentynie, druga w Londynie, a rok później
twórczość artysty uhonorowało najbardziej prestiżowe muzeum sztuki
współczesnej, The Museum of Modern Art w Nowym Jorku, organizując
indywidualną retrospektywę jego twórczości. Jej otwarcie
uświetniła premiera "KrwiPoety", unikalnej sekwencji 33
wideoartów.
W lutym 2007 cykl
ten był prezentowany na
Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, a w czerwcu na
Biennale w Wenecji. W tym samym roku Lech Majewski stworzył film
fabularny "Szklane usta", oparty na cyklu "KrewPoety".
Zrealizowany w 2001
roku „Angelus” to jeden z niewielu filmów Majewskiego
wyprodukowanych w całości w Polsce. Opowiada historię śląskiej
grupy różokrzyżowców-górników. Głównym bohaterem jest Teofil
Ociepka (obok Nikifora najbardziej znany polski malarz-prymitywista).
Co ciekawe, Michael Gibson, pisarz, krytyk i historyk sztuki
zafascynowany "Angelusem" zaproponował Lechowi Majewskiemu
nakręcenie filmu dokumentalnego o „Drodze Krzyżowej”, obrazie
Pietera Bruegla znajdującym się w zborach Muzeum Historii Sztuki w
Wiedniu (podstawą miał być esej Gibsona). Majewski postanowił
zmierzyć się z realizacją filmu, nie dokumentalnego jednak, lecz
fabularnego. Tak powstał kolejny, obsypany nagrodami film -
„Młyn i krzyż”, w którym zagrali m.in. zagrał Rutger Hauer i
Michael York.
(na
podstawie: http://www.lechmajewski.art.pl/biografia.php
oraz http://pl.wikipedia.org/wiki/Młyn_i_krzyż)
ANGELUS
Film fabularny
Produkcja: Polska
Reżyseria: Lech
Majewski
Scenariusz: Lech
Majewski, Bronisław Maj, Ireneusz Siwiński
Zdjęcia: Adam
Sikora
Scenografia: Lech
Majewski, Katarzyna Sobańska
Muzyka: Józef
Skrzek, Lech Majewski
Rok produkcji: 2001
Czas trwania: 103
min.
Punktem wyjścia dla fikcyjnej
filmowej historii jest historia prawdziwa: dzieje zdumiewającego i
niezwykłego, w skali światowej, fenomenu, jakim była janowska
gmina okultystyczna, działająca na Śląsku w latach 30. i w dwóch
pierwszych dekadach powojennych. (materiały
dystrybutora)
Uczciwie trzeba przyznać, że
takiego filmu jak "Angelus" w polskim kinie jeszcze nie
było, a przynajmniej ja takiego nie widziałem. Oryginalna i
niesztampowa fabuła dała Majewskiemu ogromne możliwości
stworzenia unikalnego świata, w którym codzienna rzeczywistość
miesza się z okultyzmem i magią.(
Dominik Kubacki, www.filmweb.pl)
Niesamowicie pomysłowy! Mieszanka
absurdalnej satyry Felliniego i mistycznego rytualizmu
Tarkowskiego.(Tyron Cole,
Washington City Paper)
poniedziałek, 14 października 2013
Antonisz w Kinie Nokowym
( źródło: http://www.animationacrossborders.com/ )
„Nauczyłam
się, że na pytanie 'Gdzie pracuje twój tata?', nie należy
odpowiadać, że 'w kanciapie', mimo że Julek tak nazywał swój
oddzielony kotarą, zabudowany drewnianymi regałami kąt do pracy.
Najlepiej było mówić, że w Studio Filmów Animowanych i
przypadkiem nie dodawać, że kręci filmy bez kamery.”1
- wspomina swojego tatę, Juliana Józefa Antonisza – córka,
Sabina. „Był bardzo poważnym człowiekiem ze wspaniałym
poczuciem humoru”2
- dodaje córka, Malwina.
Już w
listopadzie (miesiąc urodzin tego najbardziej totalnego artysty w
historii polskiej kinematografii) będziemy mieli wyjątkową okazję
obejrzeć animacje Antonisza; dokument o nim ("Non Camera"w
reżyserii Krzysztofa Gradowskiego) i porozmawiać z córką artysty
– Malwiną Antoniszczak. Zapraszamy 29.11 (piątek) o godzinie
19.00 do siedziby NOK.
„Rok
2013 należy do Antonisza. Monumentalna, retrospektywna wystawa dzieł
tego klasyka animacji w warszawskiej Zachęcie i krakowskim Muzeum
Narodowym zbiega się w czasie z wydaniem nieznanych dotąd opowieści
graficznych.”3
- można przeczytać na profilu FB Korporacji Ha!art, wydawcy
wspomnianego powyżej dzieła. Tym większa radość, że i nam, w
Kinie Nokowym, udało się w ten antoniszowy kalendarz wpisać i to w
miesiącu urodzin artysty. W listopadowy wieczór zobaczymy: „Fobię”,
„W szponach seksu”, „Tysiąc i jeden drobiazgów”, „Te
wspaniałe bąbelki w tych pulsujących limfocytach”, „Słońce”,
„Jak działa jamniczek” oraz film dokumentalny z 1980 w
reżyserii Krzysztofa Gradowskiego poświęcony życiu i twórczości
artysty. Niewątpliwym wydarzeniem będzie spotkanie z jego córką –
Malwiną Antoniszczak.
Julian Józef
Antonisz, wł. Julian Antoniszczak
1941-1987
Wielokrotnie
nagradzany na polskich i międzynarodowych festiwalach filmowych
twórca filmów animowanych i eksperymentalnych, jeden ze
współzałożycieli krakowskiego Studia Filmów Animowanych,
wynalazca i kompozytor.
Zrealizował 36
filmów, z których większość była rysowana bezpośrednio na
taśmie filmowej. W 1977 roku ogłosił Manifest artystyczny Non
Camera, w którym sformułował swoją wizję filmu, tworzonego
bezpośrednio na taśmie filmowej, bez użycia kamery.
Ukończył
średnią szkołę muzyczną oraz studia na Wydziale Malarstwa i
Grafiki krakowskiej ASP. Wcześniej przez jeden semestr studiował
też fizykę na UJ. Wykształcenie w tak różnych kierunkach
ułatwiło mu tworzenie kina prawdziwie autorskiego: filmy według
własnych pomysłów samodzielnie reżyserował i animował,
komponował do nich muzykę, opracowywał dźwięk, używając przy
tym wszystkim konstruowanych przez siebie urządzeń. Opracował
wiele własnych technik bezpośredniego oddziaływania na taśmę
filmową, eksperymentując nawet z rysowaniem dźwięku na ścieżce
dźwiękowej filmu. Filmy Antonisza są nieodłączną częścią
większości reprezentatywnych pokazów polskiej animacji.
Malwina
Antoniszczak prowadzi
w Krakowie studio projektowe Polka. Projektuje przedmioty, meble,
wnętrza.
Specjalizuje
się w projektowaniu wystaw. Prowadzi również projekty kuratorskie.
Projektuje multimedialne wystawy i instalacje, stałe, tymczasowe,
przeznaczone do wnętrz i przestrzeni publicznej. (...) Jest autorką
projektu Konsum.pl - Polish Shop, czyli wystawy w formie sklepu.
Konsum.pl działał od października do listopada 2005 w Weimarze w
ramach festiwalu „Uwaga”, sklep sprzedawał obiekty stworzone
przez polskich artystów dotyczące polskich stereotypów.
Ukończyła
Wydział Form Przemysłowych krakowskiej ASP oraz szkołę
projektowania przemysłowego École nationale supérieure de création
industrielle - Les Ateliers w Paryżu. Jest konsultantem 4 letniego
programu edukacyjnego Jan Karski - Niedokończona Misja dla Muzeum
Historii Polski. Jest wykładowcą na kierunku Wzornictwo na
Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Współpracuje
z Moniką Bielak i Sabiną Antoniszczak
2
http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425,13744111,Pobudzacz_do_zycia__Julian_Antonisz_w_Muzeum_Narodowym.html#ixzz2h8WUfgtO
3https://www.facebook.com/KorporacjaHa.art/posts/672988076047447
czwartek, 3 października 2013
„Jak to się dzieje, pyta Agnisia, że na ekranie widzimy misia” (albo słonia!)
Po wakacyjnej przerwie zapraszamy na pierwsze w tym sezonie Kino Nokusiowe. Tym razem mali (a także duzi) widzowie zobaczą cztery zrealizowane różnymi technikami animacje. „Proszę słonia” to tradycyjna (realizowana techniką poklatkową) kreskówka. Klasyczny już „Mały western” został namalowany bezpośrednio na celuloidzie. W jeszcze bardziej niezwykły sposób stworzono film pt. „Jak to się dzieje, pyta Agnisia, że na ekranie widzimy misia”. Autor narysował go na... taśmie filmowej. Z kolei „Grzyby Burzy” zrealizowano najbardziej popularną obecnie techniką komputerową. Po projekcji będzie można zagłosować na ulubioną technikę rysując scenkę z filmu, który najbardziej się spodobał. Znajdzie się również czas na króciutkie omówienie pokazanych technik. Zapraszamy dzieci i dorosłych 10 listopada (niedziela) o godzinie 16.00 do Siedziby NOK. WSTĘP WOLNY!
MAŁY WESTERN
reżyseria: Witold Giersz,
kraj i rok: PL 1960
czas: 5′ 28″
producent: Studio Miniatur Filmowych
PROSZĘ SŁONIA: WITAMINKI
reżyseria: Ryszard Słapczyński,
kraj i rok: PL 1968
producent: Studio Miniatur Filmowych
czas: 9′ 27“
kraj i rok: PL 1970
czas: 7′
producent: Studio Miniatur Filmowych (oddział w Krakowie)

W swoim non-camerowym filmie edukacyjnym dla najmłodszych, reżyser wyjaśnia jak tworzy się obraz widziany w ekrramów telewizyjnych i sposobie ich emisji okraszono dawką humoru, a całość pawość.
(http://www.iluzjon.fn.org.pl/)
Film o kosmosie, w którym poza emocjami bohaterów nic nie wybucha – nie ma w nim promieni lasera tnących wszystko na pół, nie ma kryształu zmieniającego wroga w kupkę popiołu i nie ma teleportacji. Jest za to błoto drogi mlecznej, roje kosmicznego żwiru tłukące w poszycie statku i popsute ogrzewanie. NAGRODY: Zielona Góra (Letni Festiwal – Kino Niezależne “Filmowa Góra”) – “Mały Pagórek” w kategorii: Animacja, Film Eksperymentalny, Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa) – Nagroda Jury Dziecięcego “Kogut”, Uppsala (International Short Film Festival) – Nagroda dla najlepszego filmu dla dzieci, Radom (Ogólnopolskie Spotkania Filmowe “Kameralno Lato”) – Wyróżnienie.
MAŁY WESTERN
reżyseria: Witold Giersz,
kraj i rok: PL 1960
czas: 5′ 28″
producent: Studio Miniatur Filmowych
Klasyka polskiej animacji!Pełna błyskotliwych gagów i zaskakujących zwrotów akcji parodia prawdziwego westernu, namalowana bezpośrednio na celuloidzie. NAGRODY: Necochea, Argentyna (MFF dla Dzieci) – Wyróżnienie, Kraków (Ogólnopolski Festiwal Filmów Krótkometrażowych) – I Nagroda “Złoty Smok Wawelski” w kategorii filmów animowanych.
PROSZĘ SŁONIA: WITAMINKI
reżyseria: Ryszard Słapczyński,
kraj i rok: PL 1968
producent: Studio Miniatur Filmowych
czas: 9′ 27“
Pierwszy z odcinków popularnej serii PROSZĘ SŁONIA. Zabawne perypetie chłopca o imieniu Pinio i jego przyjaciela, porcelanowego słonia Dominika.
Pinio, nie chcąc łykać witamin, wrzuca je do porcelanowego słonia. Słoń z małej figurki, staje się wielkim słoniem.
(animacrossborders.wordpress.com)
JAK TO SIĘ DZIEJE, PYTA AGNISIA, ŻE NA EKRANIE WIDZIMY MISIA
reżyseria: Julian Józef Antonisz kraj i rok: PL 1970
czas: 7′
producent: Studio Miniatur Filmowych (oddział w Krakowie)

(źródło: http://zbroiowisko.pl/viewtopic.=5636)
W swoim non-camerowym filmie edukacyjnym dla najmłodszych, reżyser wyjaśnia jak tworzy się obraz widziany w ekrramów telewizyjnych i sposobie ich emisji okraszono dawką humoru, a całość pawość.
(http://www.iluzjon.fn.org.pl/)
GRZYBY BURZY
reżyseria: Jan Steliżuk
kraj i rok: PL 2008
czas: 10′
producent: Serafiński Studio Graficzno-Filmowe
WIEK: 5+
reżyseria: Jan Steliżuk
kraj i rok: PL 2008
czas: 10′
producent: Serafiński Studio Graficzno-Filmowe
Film o kosmosie, w którym poza emocjami bohaterów nic nie wybucha – nie ma w nim promieni lasera tnących wszystko na pół, nie ma kryształu zmieniającego wroga w kupkę popiołu i nie ma teleportacji. Jest za to błoto drogi mlecznej, roje kosmicznego żwiru tłukące w poszycie statku i popsute ogrzewanie. NAGRODY: Zielona Góra (Letni Festiwal – Kino Niezależne “Filmowa Góra”) – “Mały Pagórek” w kategorii: Animacja, Film Eksperymentalny, Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa) – Nagroda Jury Dziecięcego “Kogut”, Uppsala (International Short Film Festival) – Nagroda dla najlepszego filmu dla dzieci, Radom (Ogólnopolskie Spotkania Filmowe “Kameralno Lato”) – Wyróżnienie.
Etykiety:
Kino Nokusiowe
wtorek, 23 kwietnia 2013
Kino, książki i teatrzyk paluszkowy
Fotorelacja ze spotkania z pisarką Dagną Ślepowrońską po projekcji kwietniowego Kina Nokusiowego
Kto nie był niech żałuje!

Etykiety:
Kino Nokusiowe
Fotorelacja z kwietniowego Kina Nokowego
"Para do życia" i rozmowy w kręgu ze Zbigniewem Miłuńskim, czyli kilka zdjęć ze spotkania po projekcji kwietniowego Kina Nokowego.
wtorek, 2 kwietnia 2013
Nowe Kino Nokusiowe, czyli film, książki i... „Teatrzyk paluszkowy”
Zapraszamy na drugie spotkanie z
nowego cyklu dla dzieci i rodziców. Tym razem mali widzowie zobaczą
cztery odcinki zwycięzcy rysunkowego plebiscytu przeprowadzonego po
pierwszej projekcji Kina Nokusiowego - MAMI FATALE. Po projekcji
zapraszamy wszystkich na plastyczno-teatralno-literacką zabawę z
pisarką Dagną Ślepowrońską oraz jej „Teatrzykiem paluszkowym”.
Przyjdźcie 21 kwietnia o godzinie 16.00. do Siedziby NOK. WSTĘP
WOLNY!
2 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci, a
na 23 kwietnia przypada Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.
Stąd pomysł, by przyjemności filmowe połączyć z literackimi. A
że można do tego dodać radość plasyczno-teatralnej zabawy... Tym
lepiej dla widzów Nokusiowego Kina.
Po projekcji wszyscy chętni będą mogli wziąć udział w mini
warsztatach poprowadzonych przez Dagnę Ślepowrońską autorkę
wydanej przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne książki dla
dzieci pt. „Teatrzyk Paluszkowy”.
Możecie przynieść rękawiczki bez pary, włóczkę, piłeczki
pingpongowe, szmatki, naparstki... i co tam wam jeszcze przyjdzie do
głowy i , jak sadzicie, może się przydać do stworzenia
paluszkowej pacynki.
Chętni będą mogli zabrać „instrukcję obsługi” Paluszkowego
Teatrzyku do domu. Książki Dagny Ślepowrońskiej można będzie
kupić po pokazie.
źródło: www.emcek.pl
Film:
Cztery
odcinki serialu MAMI FATALE
reżyseria: Łukasz
Kacprowicz, Robert Jaszczurowski
rok produkcji:
2011 – 2012
technika:
rysunkowa
producent: Studio
Miniatur Filmowych, Grupa Smacznego
wiek: od 4 lat
czas trwania
jednego odcinka: ok. 10 minut
OPIS: Opowieść
o starszej pani, która wyjechała z miasta, żeby prowadzić
spokojny żywot na wsi razem z dwójką zwierzaków: Psiną i
Prosięciem, a także żeby móc oddawać się swojej wielkiej pasji,
jaką jest gotowanie. Sielską atmosferę małego domku zwykle burzy
nieoczekiwany zbieg okoliczności, który wiedzie bohaterów wprost
na spotkanie z niezwykłą przygodą. W zwariowanym świecie Mami
Fatale spotkać można prawdziwego wieloryba albo złośliwego
sobowtóra, a eksperymenty kulinarne mogą okazać sposobem na
uratowanie z opresji przyjaciół.
(animacrossborders.wordpress.com)
Książka:
TEATRZYK
PALUSZKOWY
Autor: Ślepowrońska Dagna
Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Rozwijanie
dziecięcej fantazji i wspieranie kreatywności jest bardzo ważnym
elementem kształtującym rozwój dziecka. Dzięki wspólnej zabawie
w teatr pobudzimy jego wyobraźnię i sprawność manualną, tak
bardzo potrzebną w szkole.
• Wybierz
się z dzieckiem w magiczny świat teatru.
• Rozwijaj
wyobraźnię dziecka i jego sprawność manualną.
• Znajdź
inspirację do prowadzenia zajęć.
„Teatrzyk
paluszkowy” to zbiór wierszyków nawiązujących swoją treścią
do popularnych bajek i przedstawionych w formie teatralnej
inscenizacji. Aktorami są… paluszki dziecka. Żeby zamienić je w
postaci teatralne, wystarczy zawartość naszych szuflad i piłeczki
pingpongowe. Jak to zrobić? Zdumiewająco łatwo. Zabawa uczy oraz
wspaniale rozwija wyobraźnię dziecka i jego sprawność manualną.
Opis wydawcy: www.gwp.pl
Gość:
DAGNA
ŚLEPOWROŃSKA
Absolwentka psychologii i studium socjoterapii. Od 1988 roku zajmuje
się terapią indywidualną i grupową, a od kilku lat także terapią
rodzin. Psychoterapeutka, autorka książek dla dzieci,
dramatopisarka, poetka, reżyserka (od kilku lat prowadzi teatr przy
Centrum Praw Kobiet).
Jej teksty były tłumaczone na język angielski, niemiecki,
rosyjski, ukraiński oraz czeski.
Korzystając z okazji serdecznie zapraszamy dzieci i dorosłych
na I OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL POLSKIEJ ANIMACJI “O!PLA” organizowany przez współpracującego z NOK dystrybutora,
dzięki któremu będziemy mogli możemy obejrzeć m. in. MAMI FATALE,
czyli Animation Across Borders
Etykiety:
Kino Nokusiowe
„Para do życia” - nie(typowe) męskie kino
Po marcowych wydarzeniach w NOK
poświęconych w dużej mierze kobietom zapraszamy na męski, co nie
znaczy przeznaczony wyłącznie dla Panów, wieczór filmowy.
Bywalcy (i Bywalczynie) Nokowego
Kina będą mogli obejrzeć niezwykły fiński dokument pt. „Para
do życia” - filmowy zapis męskich, często bardzo intymnych
rozmów w saunie. Jest zarazem pierwszy zrealizowany całkowicie poza
granicami Polski film w historii Nokowego Kina. Po projekcji o filmie
i męskich sprawach porozmawia z Państwem Zbigniew Miłuński –
filozof, psychoterapeuta, trener, autor artykułów prasowych i
audycji radiowych. Zapraszamy 19 kwietnia na godzinę 19.00 do
siedziby Nadarzyńskiego Ośrodka Kultury przy Placu Poniatowskiego
42. WSTĘP WOLNY!
Para do życia
Steam of Life
(Mesten Vuoro)
Film dokumentalny
Reżyseria: Joonas
Berghäll, Mika Hotakainen
Produkcja:
Finlandia/Szwecja 2010
Czas trwania: 81
min
Sauna jest jedynym fińskim
słowem, które jest zrozumiałe na całym świecie. W świeckim
społeczeństwie sauny są pozostałościami dawnych kultów - ich
historia sięga niemal 3,5 tysiąca lat wstecz. Są miejscem
oczyszczania ciała i ducha, w którym czas ulega zawieszeniu. W
fińskiej saunie tworzy się atmosfera sprzyjającą męskim
zwierzeniom.
Film otrzymał nagrodę główną
Millennium Award na 7. Planete Doc Review w 2010 roku. Był także
fińskim kandydatem do Oscara w kategorii "najlepszy film
nieanglojęzyczny" (jest to pierwszy w historii przypadek, aby
film dokumentalny kandydował w tej kategorii).
Film jest
ciągiem wypowiedzi mężczyzn, dla których sauna staje się
konfesjonałem - miejscem, gdzie mogą wyznać swoim przyjaciołom
najbardziej intymne historie. Zważywszy na stereotyp ciążący na
Finach, ich szczerość wydaje się czasem szokująca. Fińscy
mężczyźni potrafią mówić o swoich najintymniejszych uczuciach
ze swobodą, jakiej pozazdrościliby im bohaterowie Woody'ego Allena.
Absolutny brak tabu (także dotyczący nagiego ciała), umiejętność
oczyszczającego płaczu, bezwzględność w analizie własnych
emocji, ujmująca czułość, z jaką opowiadają o najbliższych -
wszystko to odsłania inną twarz Finlandii, o lata świetlne odległą
od obrazu Finów jako niezbyt rozgarniętych mruków.
Osobnym
bohaterem filmu jest perfekcyjnie sfotografowana natura - w Finlandii
wciąż ma się wrażenie, że to człowiek jest dopełnieniem
naturalnego krajobrazu, a nie na odwrót. Przepełnione spokojem
zdjęcia lasów i jezior znakomicie kontrastują z emocjonalnymi
wypowiedziami bohaterów.
Opis
dystrybutora: www.againstgravity.pl
Film
przeznaczony dla dorosłego odbiorcy.
Zbigniew Miłuński
Zbigniew Miłuński: ur. w 1954 roku, z wykształcenia filozof. Po 9
latach pracy na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
zrezygnował z uniwersyteckiej kariery w obszarze filozofii moralnej
i etyki. Następnie pracował w różnych zawodach i na różnych
stanowiskach. Żonaty, dwoje dorosłych dzieci.
Obecnie pracuje jako psychoterapeuta, trener i konsultant w zakresie
rozwoju osobistego, komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania
konfliktów i rozwoju organizacji. Od lat prowadzi autorskie
warsztaty rozwoju osobistego, w tym warsztaty dla mężczyzn.
Autor wywiadów i artykułów w czasopismach takich jak: Zwierciadło,
Przegląd, Gazeta Wyborcza, Charaktery. Współpracował z radiem
Tok.fm, prowadząc audycję: Zmiana mentalności (wraz z Ewą Wanat).
Na podstawie: www.taraka.pl
Subskrybuj:
Posty (Atom)